Lagenda Pocong Dalam Masyarakat Melayu

Apa itu pocong?

Pocong, apabila disebut mengenainya maka jelas terbayang di dalam kepala sosok makhluk ghaib yang dibaluti kain kafan. Sama ada entiti tersebut muncul dengan wajah yang hodoh mahupun sebaliknya. Begitupun, ia seringkali dikaitkan dengan perasaan takut di kalangan masyarakat kita.

Pocong ialah hantu atau arwah yang sering dikaitkan dengan kepercayaan mistik di Malaysia dan Indonesia, terutamanya dalam masyarakat Melayu. Pocong digambarkan sebagai arwah yang terperangkap dalam kain kafan dan bergerak dengan melompat-lompat di dunia hidup.

Orang sering mengaitkan pocong dengan arwah orang yang baru meninggal. Dipercayai bahawa pocong terperangkap dalam kain kafan disebabkan proses pemakaman yang tidak sempurna (tidak sah) atau sebab-sebab tertentu yang membuatkan arwah sukar untuk melepaskan diri.

Cerita-cerita mengenai pocong biasanya bersifat mistik dan menakutkan, dan kadang-kadang dijadikan sebagai cerita rakyat atau legenda urban. Sejak dahulu dan kini, terlalu banyak kisah dan misteri yang kita dengar mengenainya.

Dalam kepercayaan tradisional, ada yang percaya bahawa kehadiran pocong boleh menjadi pertanda atau mempunyai tujuan tertentu, seperti mencari sesuatu yang tertinggal atau menuntut sesuatu yang belum diselesaikan semasa hidupnya.

Walaupun cerita-cerita ini dianggap sebagai sebahagian daripada folklor (cerita rakyat) dan kepercayaan tempatan, pandangan terhadap pocong boleh berbeza di kalangan masyarakat dan boleh membawa kepada pelbagai tafsiran.

Mitologi pocong sering menjadi subjek cerita rakyat atau urban. Walaupun menakutkan bagi sesetengah orang, dalam Masyarakat Melayu khususnya, pocong kadang-kadang dianggap sebagai arwah yang memerlukan bantuan untuk mencapai kedamaian. Maksudnya pocong ini tidak tenteram.

Ada cerita mengatakan bahawa pocong boleh menjadi pelindung atau petunjuk jalan bagi mereka yang berani berkomunikasi dengannya. Maknanya, bukan calang-calang orang yang boleh berinteraksi dengan makhluk tersebut. Jikalau ilmu dan iman di dada tidak kuat, maka boleh tergoda dengan hasutannya.

Pendek kata, semangat kena kuat untuk berhadapan dengan perkara-perkara mistik sebegini. Namun bagi sebahagian daripada masyarakat beranggapan ia mungkin hanyalah cerita yang menarik perhatian. Tetapi bagi sebahagian yang lain, keberadaannya dapat memiliki makna yang mendalam terkait dengan dunia roh dan kehidupan setelah mati.

Ia bergantung kepada kepercayaan di dalam diri masing-masing. Sungguhpun begitu, percaya kepada perkara-perkara ghaib itu juga merupakan salah satu daripada rukun iman. Semoga perkongsian ini bermanfaat. Terima kasih.

Ditulis oleh: Rashid Salim
LIKE DAN FOLLOW PENULIS DI FACEBOOK

0 Komentar untuk "Lagenda Pocong Dalam Masyarakat Melayu"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

IKLAN

Iklan Tengah Artikel 1

IKLAN

Iklan Tengah Artikel 2

IKLAN

Iklan Bawah Artikel

LIKE DAN FOLLOW PENULIS DI FACEBOOK